Власник провайдера з Краматорська розповів журналістам, що міжнародні ресурси блокують усю підконтрольну Україні Донецьку область.
Про це під час презентації стратегії електронних комунікацій Мінцифри розказав співвласник краматорського провайдера «Еліт лайн» Микола Кучерук. Інформацію про це повідомляють «Новини Краматорського району» з посиланням на Детектор медіа.
Уже другий рік великої війни на міста Донецької області, підконтрольні Україні, поширюються міжнародні санкції та, відповідно, блокується частина ресурсів на цій території, заблоковані можливості реклами у соцмережах, не працюють Zoom, Duolingo, немає можливості робити покупки через Aliexpress тощо. Цього тижня був відключений тікток.
«Це триває вже два роки, але, на жаль, ситуація не покращується, а погіршується для людей, які працюють та живуть на підконтрольній Україні території», — сказав він. У відповідь директор директорату розвитку інфраструктури широкосмугового доступу до інтернету Мінцифри Юрій Мацик пояснив, що це пов’язано з міжнародними санкціями:
«Уся територія Луганської та Донецької області підпадає під санкційний список, а міжнародні організації його виконують. Так, дійсно, деякі населені пункти мають цю проблему, але наші зусилля й переговори, щоб міжнародні компанії обмежували лише частину цих територій, яка не підконтрольна Україні, у санкційних списках, результатів не дали».
За його словами, провайдеру слід шукати технологічні рішення.
Про те, як працює провайдер із Краматорська в цих умовах, розказав у бліцінтерв’ю Микола Кучерук.
— Миколо, які санкції поширюються на міста Донецької області, які підконтрольні Україні?
— Після повномасштабного наступу Росії США та ЄС прийняли санкції щодо Росії та окупованих територій. На жаль, не було розрізнено, які території Донецької та Луганської області є окуповані, а які ні. Тому деякі ресурси на кшталт eBay або Google, з самого початку почали блокували всю Луганську та Донецьку область. І вони перестали працювати. Google навіть хотів заблокувати пошту й інші сервіси. Але, на щастя, долучилося багато медійників і Google припинив блокування. Деякий час не працювали Apple Pay. Але зрештою він відновив роботу. Втім, кожного місяця нові й нові ресурси нас блокували. Цього тижня це зробив ТікТок. Також у нас у нас не працює Duolingo, не можна спілкуватися через Zoom. Нас блокують конкретні ресурси. Спершу ми писали листи напряму в ці компанії, відповіді не було. Тоді ми звернулися до Інтернет-асоціації України, до Міністерства цифрової трансформації. Але, на жаль, результату це не дало.
— Окрім Краматорська, які міста ще мають таку проблему?
— Це вся Донецька область. Ми збирали перелік операторів, які так само як і ми мають таку проблему, передавали ІР-адреси тощо. Всі місцеві оператори мають таку проблему.
— Скільки їх приблизно працює на підконтрольній Україні території Донецької області?
— Десь 20 чи 30. Не знаю, скільки точно, бо їх багато. Це Краматорськ, Дружківка, Слов’янськ, Миколаївка, Добропілля, Покровськ, Курахове. Це 800 тисяч населення. І ці люди не можуть отримати доступ до ресурсів.
— На вашу думку, що могло б розв’язати цю проблему?
— Її можна розв’язати лише на державному рівні. Держава має звернутися до міжнародних компаній і пояснити, які території є неокупованими. Можна надати ресурсам конкретні ІР-адреси операторів, які підконтрольні України.
— Як відбувається блокування?
— У кожного оператора є перелік ІР-адрес, які надаються користувачам. Це публічна інформація. І вона визначається за геопозицією. Ті, хто виконує санкції, бере дані з реєстрів міст. Вони знають, що Донецька область окупована, тому Краматорськ, Дружківка, Слов’янськ тощо опиняються під обмеженнями.
— Яка реакція на ці обмеження користувачів?
— Наші люди, з огляду на відгуки наших абонентів, вважають, що Донецьку область злили. Кажуть, що ми сепари й беремо трафік з окупованих територій. Бо як у нас не може працювати тікток, якщо в інших областях він доступний. І це дуже неприємно чути. Але пояснення, що вся область підпала під санкції помилково, не діє. Бо люди переконані, що за два роки можна було донести, що Краматорськ — не окупована територія. Тому скасування санкцій на наших територіях дуже важливе для піднесення морального духу тих, хто живе у Донецькій області.
— Є можливості отримати доступ до цих ресурсів через VPN?
— Так. VPN не блокується.
— А ви поширюєте інформацію про VPN абонентам?
— VPN знижує швидкість інтернету. Якщо ми пропонуватимемо нашим абонентам обов’язково встановлювати його, то ми вставлятимемо собі палки у колеса. Бо якісний VPN коштує грошей (100–200 грн на місяць). А це може бути задорого. Бо у Краматорську ціна за інтернет нижча, ніж в усій Україні. Тому додаткові витрати на якісний VPN мало хто може собі дозволити. А безплатний працює з проблемами. Ми про це розповідаємо людям і попереджаємо.
— Скільки коштує інтернет у вашого провайдера?
— У середньому 200 гривень на місяць. В Україні зараз середня ціна 250-300 грн. Коли ми підняли ціни, то люди відмикалися, бо в них немає грошей.
— Чи багато було таких відімкнень?
— Не дуже багато. Але ми змушені були підіймати ціни, бо в нас зросли витрати через обстріли, пошкодження інфраструктури, через те, що виїхало багато абонентів, а наше обладнання залишилось у них і ми не могли його використовувати. Тому зараз ми можемо підіймати ціни лише на той рівень, який можуть собі дозволити наші абоненти.
— Як змінилася ваша абонентська база з початку повномасштабної війни? І чи спостерігається зараз тенденція до відновлення?
— Дуже велике падіння. Багатоповерхівки впали на 75%, приватний сектор впав на 50%. Але приватний сектор потроху повернувся, багатоповерхівки теж повертаються. Загалом ми втратили понад третину нашої абонентської бази. Нових клієнтів ми під’єднуємо небагато, хтось знову виїжджає. Тому кількість абонентів після падіння приблизно однакова. Багато людей не витримують ситуації на фронті, люди виїжджають. Дуже складно щось прогнозувати.
— Як вам як співвласнику вдається втримати бізнес у цих умовах? Чи вистачає вам абонентів для рентабельності? Чи ви інвестуєте у роботу з інших бізнесів?
— Інших бізнесів зараз не маю. Щоб утримати бізнес, ми мали припинити всі акційні умови та підняти ціни до того рівня, який можемо дозволити. Всі кошти, які отримуємо, ми інвестуємо у підтримку та розвиток мережі. Навіть попри те, що Краматорськ розташований за 15 кілометрів від лінії зіткнення, ми міняємо акумулятори, забезпечуємо магістральні вузли генераторами. Але як бізнес ми маємо мало грошей.
— Як часто руйнується ваша мережа?
— Пошкодження є під час кожного прильоту. Ми маємо найбільшу мережу у Краматорську: це весь приватний сектор тощо. Дуже багато ударів ракет, а вони руйнують повітряні лінії зв’язку. Ми десь 100–120 оптичних магістралей відновили.
— Ваші дроти на опорах. Будувати мережу так, щоб розміщувати їх під землею, складно чи дорого?
— І складно, і дорого. Бо не всюди є комунікації. Ми проклали частково наші кабелі під землю. Але коли ракета прилітає, то повітряну лінію можна відновити за годину–дві. А для відновлення підземних комунікацій потрібно кілька діб. Зараз ми під’єднали всі аплінки у місті, міжнародних і міжміських провайдерів, які надають канали зв’язку, для стійкості мережі. Проте прильоти постійні та руйнування постійні. Але ми якось працюємо.
Раніше «Новини Краматорського району» писали про Zoom, Canva і не тільки. Чому західні сервіси не працюють у Донецькій області та що про це говорять в уряді.